Gå til hovedinnhold

Månedsrapport for fondsporteføljene februar 2021

Dette er en månedsrapport om hva som har skjedd den siste måneden i mine fondsporteføljer. Jeg gir en kortfattet informasjon om utviklingen i aksjemarkedene, forteller om eventuelle endringer i porteføljene, gir en oversikt over portefølje og avkastning siste måned, hvilke aksjefond jeg følger med på og til slutt noen oppsummerende tanker om det jeg ser rører seg av trender og utviklingstrekk i markedene. Dette er viktig å ha på radaren for den som investerer i aksjefond, slik jeg ser det.

Utviklingen i de aktuelle aksjemarkedene i februar 2021

Utviklingen i aksjemarkedene styrer avkastning i de aksjefond både jeg og andre sparer i. For å dekke porteføljen indikativt, viser jeg utviklingen på S&P 500 (USA), Nasdaq (teknologibørsen), Hang Seng (Hong Kong - Asia), FTSE 100 (London - Europa) og OMXN40 (Norden) og Hovedindeksen (Oslo Børs). Jeg har ingen aksjefond som kun plukker aksjer på Oslo Børs.

Alle indekser er klippet fra E24 Børs.

Farge: Rød (negativ totalutvikling for måned) Farge: Grønn (positiv totalutvikling for måned)

Kort oppsummering indekser:

  • De amerikanske børsene er røde i februar med en nedgang på mellom 1-3 %.
  • Nedgang på nesten 4% i Asia
  • Nedgang både i Europa og for Norden.
  • Det eneste lyspunktet er Oslo Børs, som har en oppgang på litt over 2 %.

Endringer i porteføljene

Jeg har gjort følgende endringer i fondsporteføljene denne måneden:

Aktiv portefølje - Aktivt forvaltede fond (portefølje 1):

  • Dette er min hovedportefølje og består pr dag kun av aktivt forvaltede fond.

  • DNB Miljøinvest er tatt ut av porteføljen, da jeg har hatt vel mange bærekraftsfond. Konsoliderer fra 3 til 2, og har reinvestert midlene i de andre fondene i den aktive porteføljen. 

  • Grunnet høy eksponering mot bærekraft, tok jeg i februar ned vekten i disse og fordelte dette utover de andre fondene mine. Det viste seg også i slutten av måneden, når det kom en korreksjon, at det var smart å ta ned risikoen i disse fondene noe. De har gått svært godt, gitt god avkastning og hadde vokst seg større i porteføljen enn det som har vært min plan. Bransjefond har høy risiko og man bør til enhver tid tenke på hvor stor eksponering man har mot disse.

  • Gjennom aksjefondene i min aktive portefølje eier jeg aksjer i mange hundre små og store selskaper i hele verden. Det anser jeg som en god spredning av mine beskjedne sparepenger. 

  • Jeg har nå kun aktivt forvaltede fond i min hovedportefølje, men de fleste bør ha et globalt indeksfond som fundament i sin portefølje! Jeg har for egen del brutt med egne prinsipper og lagt dette globale indeksfondet inn i en egen indeksportefølje. Skal du gjøre som meg, vil det medføre at du må følge godt med på hvordan de aktivt forvaltede fondene utvikler seg, og være deg bevisst på hvilke selskaper disse er investert i. Da kan du ikke bare sette opp en spareavtale, for deretter å la den tikke og gå, uten å følge med. Mange kan og bør gjøre det, da det går fint hvis du kun investerer i indeksfond og kanskje et par aktivt forvaltede fond. Slik min aktive portefølje nå er sammensatt, dekker jeg også de største selskapene du typisk finner i et globalt indeksfond. Vil anbefale deg å lese følgende artikkel, slik at ikke de grep jeg har gjort med porteføljen min blir misforstått:
  • Strategien for den aktive porteføljen er planlagt slik for 2021:
    • Regioner: Norden og Asia 20-25 %
    • Bransje: Globale innovasjons- og vekstfond 15-20 %
    • Bransje: Globale teknologifond: 10-15 %
    • Bransje: Globale bærekraftsfond 20 %
    • Bransje: Globale sykliske forbrukertrender 5-10 %
    • Bransje: Mulig introduksjon av finansfond 5-10 %.
    • Indeks: Mulig introduksjon av globalt indeksfond 20-40 %.

Indeksportefølje - Indeksfond (portefølje 2):

  • Dette er en ren indeksportefølje, som jeg også benytter som referanse. Det vil si at jeg sammenligner hvor godt min aktivt forvaltende portefølje presterer mot indeks.

  • Det er ikke gjort endringer denne måned.

  • Strategien for indeksporteføljen er planlagt slik:
    • Globalt indeksfond 50 %
    • Fremvoksende markeder indeksfond 30 %
    • Norden indeksfond 20 %

Porteføljeoversikt

Aktiv portefølje - Portefølje 1

Indeks portefølje - Portefølje 2


Avkastning siste måned/år for aksjefondene

Her følger en oversikt fra Sbanken over avkastning for fondene sortert på høyest avkastning siste måned. Du kan også se hvordan fondet har gjort det totalt sett i år, samt akkumulert for de 3 og 5 siste årene. Fondene i begge porteføljene er sammenstilt, for å vise hvordan aktivt forvaltede fond gjør det opp mot indeksfond (passivt forvaltede).

Oversikt over aksjefondene i porteføljene

Alle henvisninger er til Morningstar og data/grafer er også hentet her. Grafene viser fondets prestasjon sett i forhold til aktuell indeks de siste 12 måneder.

Data er oppdatert pr 28.02.21.

Se totaloversikt over fondenes 10 største investeringer delt med Google-disk (Excel-format)

Portefølje 1- Aktivt forvaltede fond inkludert utvikling siste 12 måneder

First Veritas (Norden) - investerer i et fåtall børsnoterte nordiske selskaper forvaltningsselskapet har mest tro på. Forvalter vil basere sine investeringsbeslutninger i enkeltpapirer på en kvantitativ fundamental vurdering som stiller svært høye krav til kvalitet med fokus på selskapenes kapitalavkastning, vekst, kontantstrøm, gjeld, marginvarians, og prising. Den analytiske prosessen baseres på en dyptgående gjennomgang av nøkkeltall fra selskapenes års- og kvartalsrapporter tilbake til 2006, kombinert med kontinuerlig monitorering av papirers verdsettelse, relativt til selskaper med tilsvarende høy kvalitet. 

De største plasseringene er i Novo Nordisk, Bouvet, Atlas Copco, Fortnox og SimCorp.
Antall aksjer/selskaper: 13
Swedbank Robur Småbolagsfond (Norden) - er et aksjefond som investerer i små og mellomstore nordiske selskaper i forskjellige bransjer. Fondet investerer i aksjer og aksjerelaterte omsettelige verdipapirer og kan investere opptil 10 % av fondets verdi i andre fond.

De største plasseringene er i Embracer Group, Fastighets AB Balder, Storytel, Enento Group og Bakkafrost.
Antall aksjer/selskaper: 72
Nordea Far East (Asia) - er et aksjefond som investerer i det raskt voksende Asiatiske aksjemarkedet, hovedsakelig selskaper fra Hong Kong, Sør Korea, Taiwan, China, Singapore og Malaysia. Dette er land hvor prognoser sier at den langsiktige økonomiske veksten er sterk. Nordea benytter seg av en tematisk investeringsprosess i dette fondet og vil investere i selskaper med stabil langsiktig inntektsutvikling. Fondet vil ikke investere i Japan.

De største plasseringene er i Tencent, Alibaba, Taiwan Semiconductor, Samsung og Ping An Insurance.
Antall aksjer/selskaper: 33
Storebrand Fornybar Energi (Bærekraft) - er et fossilfritt aksjefond som har som mål å oppnå langsiktig meravkastning ved å investere i en begrenset del av det globale aksjemarkedet. Fondet investerer i bærekraftige selskaper som bidrar til å løse verdensklimautfordringer, og har sin primærvirksomhet innenfor solkraft, vindkraft, hydrogen, geotermisk energi, vannkraft og infrastrukturen som trengs for å ta i bruk og distribuere fornybar energi. Fondet vil også kunne være investert i selskaper som bidrar til redusert energiforbruk. Fondet investerer i selskaper med ulike typer teknologier, tjenester og løsninger, og bredt innenfor ulike deler av verdikjeder. Slike selskaper kjennetegnes av høye forventninger til fremtidig inntjening og dertil høy risiko for kursendringer, og fondet vil derfor ha større risiko enn brede globale aksjefond.

De største plasseringene er i Vestas Wind Systems, Siemens Gamesea Renewable Energy, Ormat Technologies, Xinjiang Goldwind Science & Technology og Solaredge Technologies.
Antall aksjer/selskaper: 36
BNP Paribas Energy Transition (Bærekraft) - er et fond som søker å øke verdien på eiendelene på mellomlang sikt ved å investere i aksjer utstedt av verdensomspennende selskaper som driver med energiomstilling. Energitransisjonstemaer inkluderer, men er ikke begrenset til, fornybar energi og overgangsenergi, energieffektivitet, bærekraftig transport, grønn utvikling og infrastruktur.

De største plasseringene er i Sunnova Energy International, Ballard Power Systems, Generac Holdings, Xinjiang Goldwind Science & Technology og Alstom.
Antall aksjer/selskaper: 49

NB! Dette fondet har nå fått svært høye kostnader; hele 2,13 %. Det må derfor levere videre på et høyt nivå, om det skal være aktuelt å beholde det i porteføljen over tid.
JPMorgan Funds US Technology Fund (Teknologi) - er et fond som sikter på langsiktig kapitalvekst via investeringer i mindre teknologiselskaper, med aktiviteter som involverer, er avledet av eller tilhører den amerikanske teknologisektoren , og som er notert eller handlet på utvalgte markeder i USA, eller som er aktive i USA, men er registrerte på utvalgte markeder utenfor USA.

De største plasseringene er i Tesla, AMD, Synopsis, Facebook og Lam Research.
Antall aksjer/selskaper: 64
BlackRock Next Generation Technology (Innovasjon/Vekst) - et et fond som investerer minst 70% av forvaltningskapitalen i aksjer i verdipapirer over hele verden hvis dominerende økonomiske aktivitet omfatter forskning, utvikling, produksjon og/eller distribusjon av ny teknologi.

De største plasseringene er i Tesla, Cree, Square, Twilio og Farfetch.
Antall aksjer/selskaper: 111
Øhman Global Growth (Teknologi/Vekst) - er et aktivt forvaltet globalt fond som investerer i selskaper som utvikler eller har høy bruk av informasjonsteknologi og har høy forventet vekst i alle typer bransjer.Fondet investerer normalt i 30 til 50 selskaper i forskjellige land og bransjer. Avstår fra å investerer i selskap som vurderes som uetiske. Bærekrafts-aspekter (ESG) som miljø, sosial bærekraft og eierstyring og selskapsledelse er eksplisitt en del av investeringsprosessen for fondet og dette analyseres kontinuerlig og påvirker alle fondets investeringer.

De største plasseringene er i Sinch, Samsung, Alfen, Phreesia Inc og Sony.
Antall aksjer/selskaper: 39
Invesco Global Consumer Trends (Sykliske Forbrukertrender) - er et fond som har som mål å oppnå langsiktig kapitalvekst fra en global portefølje av investeringer i selskaper som hovedsakelig er engasjert i design, produksjon eller distribusjon av produkter og tjenester relatert til fritidssektoren, som kan omfatte bil-, husholdningskonstruksjon og varige produkter, media- og internettbedrifter og andre selskaper som er opptatt av å møte forbrukernes krav.

De største plasseringene er i Amazon, Alibaba, Penn National Gaming, Lowe`s Companies og Caesars Entertainment.
Antall aksjer/selskaper: 69

Portefølje 2 - Indeksfond inkludert utvikling siste 12 måneder

KLP AksjeGlobal Mer Samfunnsansvar - er et kvantitativt forvaltet indeksnært fond. Ved bruk av data fra ESG-ratingbyråer vil KLP Kapitalforvaltning AS identifisere selskaper som er høyt rangert på kriterier innen miljø, sosial ansvarlighet, eierstyring og selskapsledelse. Fondet vil benytte en kvantitativ metodikk for å vekte opp investeringer i disse selskapene. Referanseindeksen for fondet er MSCI World. Forventet relativ volatilitet vil normalt ligge i intervallet 1-2 prosent, sett i forhold til MSCI World. 
KLP Aksje Fremvoksende Markeder Indeks II - er et indeksnært aksjefond. Fondet investerer i aksjer notert i fremvoksende aksjemarkeder. Noen land med stor vekt i fondet er Kina, Sør-Korea, Taiwan, Brasil, Sør-Afrika, India, Russland og Mexico. Fondet tar sikte på å oppnå en avkastning tilnærmet lik disse markedene. Alle investeringer gjøres i samsvar med KLP-fondenes etiske retningslinjer.
KLP AksjeNorden Mer Samfunnsansvar - er et kvantitativt forvaltet indeksnært fond. Ved bruk av data fra ESG-ratingbyråer vil KLP Kapitalforvaltning AS identifisere selskaper som er høyt rangert på kriterier innen miljø, sosial ansvarlighet, eierstyring og selskapsledelse. Fondet vil benytte en kvantitativ metodikk for å vekte opp investeringer i disse selskapene.

Kandidatlisten - Aksjefond som er til vurdering og som kan anbefales å se på

Med vennlig sparehilsen fra Svein - Consilum Futurum! (planlegg for framtiden)

Ansvarsfraskrivelse (disclaimer): På denne bloggen gir vi ingen råd, men deler kunnskap og erfaringer. Du må gjøre dine egne valg når du skal gjøre dine investeringer. Agerer du på synspunkter eller kommentarer på bloggen, må du ta ansvar for det selv. Det kan også oppstå feil i artiklene, da detaljene til tider er mange og noe kan "glippe". Da er jeg takknemlig for tilbakemelding på det!

Kommentarer

  1. Kjempemessig å kunne følge bloggen din Svein og alle de nyttige innleggene og ekspertisen. Veldig fornøyd😊

    SvarSlett
  2. Takk for hyggelig tilbakemelding. Setter pris på det!

    Med hilsen Svein

    SvarSlett
  3. Enig med Silkesvarten. Jeg er en som synes enkeltaksjer er for skummelt og tilfredsstiller heller spenningsbehovet med noen utvalgte fond i tillegg til de kjedelige indeksfondene. Jeg finner alltid god inspirasjon og gode innspill til videre research på bloggen din. Takk for det! Jeg har imidlertid sovnet denne måneden, noe som straffet seg i en alt for høy allokering i "grønt". Du kom deg greit ut med det meste i tide? Lurer på en ting: Kommer du fremover til å legge ut informasjon om endringer du gjør underveis i løpet av en måned, eller blir det stort sett månedlige oppsummeringer?

    SvarSlett
  4. Hei og takk for fin tilbakemelding!

    De bærekraftige fondene mine har vokst "unaturlig" mye på avkastning i mange måneder, så jeg har jevnlig gjort litt reallokering. Det var litt slik jeg tenkte - litt tilfeldig og fordi jeg fikk med meg noen gode analyser - når jeg først bytte ut DNB Miljøinvest med andeler i noen av mindre andre fond. Deretter reduserte jeg rett og slett litt risiko gjennom å redusere litt eksponering. Så totalt sett ble det mindre verdireduksjon, da ble Teknologi og Asia har hatt en litt mildere korreksjon. Min portefølje har også vært påvirket av korreksjonene, spesielt den siste uken, men jeg fikk nok redusert litt av den negative effekten på bærekraft. Jeg må nok legge ut mine oppdateringer månedlig og litt i retrospektiv, da det er det jeg har kapasitet til. Aksjefond er sparing på lang sikt og det er hovedbudskapet mitt. Finn derfor fond du har tro på over tid og hold deg til planen. Pass samtidig på at ingen av fondene får får stor dominans i porteføljen, da utsetter du deg i mindre grad for den tidvise uroen som er i markedet. Det er vel mitt råd. :-) Samtidig går ting over tid både opp og ned.

    Med hilsen Svein

    SvarSlett
  5. Hei Svein,

    Alltid alright med oppdateringer.

    Jeg har ett spørsmål relatert til Invesco Global Consumer Trends
    Er det noen tilsvarende alternativer man kan få tak i hos Nordnet?

    Såvidt jeg kan se så finnes ikke dette fondet der. Finnes det noen alternativer?

    SvarSlett
  6. Det finnes flere lignende fond som investerer i forbrukertrender. Hos Nordnet kan du se på fondet "Fidelity Global Cnsmr Inds A-Dis-EUR" som ser ut til å ha samme profilen. Er litt spent på hvordan denne type fond vil gjøre det når "livet kommer tilbake til normalen" igjen. Mulig vi da får en boost i forbruk. Samtidig fanger disse fondene opp trender i forbruket, så mye handler om netthandel. Time will show!

    Med vennlig hilsen Svein

    SvarSlett
  7. Hei. Takk for god og interessant blogg og informasjon.
    Hva er dine tanker rundt valutaeffekter?
    Personlig sparte jeg i usikrede fond før korona slo inn og tjente jo endel på det siden norske kroner svekket seg, men i det siste har jeg flyttet over på valutasikret fond (KLP AksjeGlobal IV) siden jeg tror det er større sjanse for at norske kroner styrker seg enn det motsatte. Men jeg er usikker, og kostnadene er jo litt større.

    SvarSlett
  8. Hei og takk for hyggelig tilbakemelding!

    Med et langsiktig perspektiv for sparingen, men jeg at valutasikring ikke er tingen. Tar med et sitat fra en artikkel jeg har skrevet om dette, og så kan du lese hvordan jeg ser på dette ved å følge link (kopiere den og lime den inn i nettleser):

    I boken «Currency Risk Hedging: No Free Lunch», som nevnes i en artikkel hos Morningstar, siteres følgende: "Based on out-of-sample strategies, we confirm that currency risk hedging reduces portfolio variance. However, we also show that there is a serious downside to currency hedging: average returns are lower, Sharpe ratios do not improve, portfolio skewness worsens and kurtosis increases. Consequently, if investors have preferences over more than just variance, an unhedged stock or bond portfolio may very well dominate a hedged portfolio". Morningstars Thomas Furuseth tolker dette slik: "Oversatt til norsk og til et litt mer hverdagslig språk, så betyr det at negative utfall skjer hyppigere i en valutasikret portefølje enn en som ikke er sikret".

    https://sveinfr.blogspot.com/2020/04/fordeler-og-ulemper-ved-spare-i.html

    Med hilsen Svein

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Hvordan bygge en langsiktig fondsportefølje for folk flest!

Det er ikke sjeldent at jeg får spørsmål om å se over en portefølje med fond, for å komme med noen synspunkter og dele mine erfaringer. Er porteføljen bredt nok sammensatt? Overlapper fondene hverandre? Ser det fornuftig ut? Skal jeg kun satse på indeksfond? For min del gir jeg ingen konkrete råd om valg av fond, men kommer gjerne med synspunkter på hvordan sammensetningen av porteføljen bør være. Det er lett å gå seg vill i fond når man aldri har vært borti dette før. I denne artikkelen vil vi gå gjennom trinnene for å hjelpe nybegynnere med å bygge en portefølje, som balanserer risiko og potensiale for avkastning. Jeg pleier alltid å begynne med å få tydelig fram  at de aller fleste greier seg egentlig med å spare jevnlig i et globalt indeksfond . Gjerne et som inkluderer fremvoksende markeder. Det er mitt standardsvar. Min egen portefølje - som egentlig denne bloggen handler om - er noe mer sammensatt. Ikke fordi det er smartere eller at jeg har "knekt koden", men kanskje

Blir India den nye vekstmotoren i fremvoksende markeder?

De siste 2 årene har jeg fulgt litt ekstra godt med i fremvoksende markeder. I starten av 2023 skrev jeg en artikkel, der jeg begrunnet hvorfor fremvoksende markeder bør ha en plass i en fondsportefølje. Selv har jeg hatt et indeksfond fra KLP i porteføljen i mange år, som nettopp dekker disse interessante vekstmarkedene i Asia, Sør-Amerika og Afrika. Avkastningen har vært varierende og til tider mager.  For 1 år siden var optimismen litt tilbake. Etter pandemien skulle det nå komme vekst i Kina. Det gjorde det ikke, og Kina har mistet vekt i indeksen for fremvoksende markeder med nesten 4 % det siste året. Enkeltår har vært solide for indeksen, med et 2023 som endte på i underkant av 10 % mot Verdensindeksens 24,5 %. Denne negative forskjellen går imidlertid inn i et mønster, som nå har holdt seg i 10 år. Fremvoksende økonomier ga bedre avkastning enn det globale aksjemarkedet i periodene fra 1988-1994 og fra 2001-2010. Det begynner å bli en stund siden! Ser vi på annualisert avkastni

Kvartalsrapport for fondsporteføljen 2. kvartal 2024

 Kvartalsrapporten gir status for min fondsportefølje. Her gir jeg kortfattet informasjon om følgende: Oversikt over utviklingen i aksjemarkedene. Endringer som er gjort i porteføljen siste kvartal og eventuelt planlagte justeringer. Den langsiktige planen og strategien for min portefølje, inkludert artikler fra bloggen som går i dybden på årsaken til mine valg.  Enkle guider til de fleste fondstyper og hva det innebærer å være en langsiktig investor. Oversikt over porteføljen med fordelingen på hvert enkelt fond. Avkastning så langt i år for porteføljen. Oversikt over hvordan porteføljen er satt sammen og diversifisert gjennom analyser i  Instant X-Ray  hos  Morningstar : Fordeling mellom aksjer/obligasjoner (aktiva allokering) Verdensregioner Aksjesektorer og  Aksjestil (fordeling mellom vekst- og verdiaksjer) Topp 10 selskaper/aksjebeholdninger i porteføljen Aksjeoverlapp (ingen overlapp pr i dag i porteføljen) Aksjestatistikk  Innsikt investering og fond deles daglig på X. Følg meg

Hvordan bør den som sparer i fond reagere på børsfall?

De som jevnlig leser min blogg, vil nok ha merket seg at jeg forsøker å spre faktabasert optimisme om det å være en langsiktig fondsinvestor. Et av mine favoritt-sitater er av  Charlie Munger , som sier at de store pengene ligger ikke i kjøp og salg, men i ventingen. I å være tålmodig. I å være investert. I å vite at markedene svinger, men historisk når nye all time highs over tid.  Benjamin Graham  har sagt at det ikke er markedet som er din verste fiende, men du selv. Din langsiktige plan er til enhver tid truet av din evne til å takle svingninger, og ikke minst fall i markedsverdier. Korreksjoner er imidlertid noe som over tid er helt normalt, og vi skal se litt på akkurat dette i denne artikkelen. Og hvorfor det faktisk også kan være bra for din portefølje. Artikkelen er skrevet med Bing Chat som CoPilot, men kvalitetssikret av artikkelforfatter. Lesetid artikkel: 10 minutt. Bildet er laget med hjelp av AI i Bing Chat fra Microsoft Denne artikkelen er bygget på og inspirert av &quo

Hvor høy avkastning kan man over tid forvente ved sparing i aksjefond?

Børs- og spareåret 2020 har på mange måter vært svært spesielt. I mars falt alle børser kraftig. Panikken økte i styrke ettersom media begynte veldig tydelig å framstille hva konsekvensene av pandemien kunne bli. Veldig mange solgte sine aksjefond i panikk og det ble solgt for 4 milliarder NOK mer enn det ble kjøpt for i denne måneden. Skikkelig krise! Og et børsfall på ca 30 % er ingen spøk. Det hadde man ikke sett siden Finanskrisen i 2008, da børsene falt med hele 40 %. Deretter ble det skikkelig fest i markedene og børsene nådde utover i 2020 stadig nye rekordhøyder! Teknologibørsen i USA, Nasdaq , har siste året steget 40 %  og den nordiske aksjeindeksen med nesten 27 % . Bærekrafts-indeksen , S&P Global Clean Energy Index, steg i 2020 med over 150 % ! Det er egentlig helt vanvittig. Det har vært fest og mange har kanskje blitt en smule beruset og virkelighetsfjern?! 😀 Har dette ført til urealistiske avkastnings-forventninger for aksjefond? Avkastning sier noe om hvor mye d